26 lipca 2009

Java. Efektywne programowanie - wrażenia

Ostatnio kupiłem książkę, na którą miałem chętkę od dłuższego czasu: polską edycję "Effective Java" autorstwa Joshuy Blocha. Przeczytałem o niej sporo pozytywnych opinii i recenzji (tutaj te z Amazon.com) i sam po jej przeczytaniu mogę powiedzieć jedno:

Jeśli za najlepszą książkę z podstawami Javy uważam serię Core Java, to najlepszą książką dla bardziej doświadczonych programistów jest właśnie Java. Efektywne programowanie.

Po jej przeczytaniu moja świadomość jak powinien wyglądać dobry, wydajny i łatwy w modyfikowaniu kod bardzo wzrosła. Poznałem dużo ciekawych i wartych zastosowania podejść i sposobów tworzenia kodu w różnych sytuacjach. Samą książkę czyta się bardzo przyjemnie, choć kilka tematów jest trochę ciężkich i trzeba się mocniej skoncentrować, żeby w pełni zrozumieć rady w nich zawarte.
Porady, które przedstawia autor przydadzą się każdemu programiście, nawet takiemu, który uważa, że o programowaniu w Javie wie bardzo dużo. Ja jeszcze do takich nie należę, więc nowych sztuczek i trików poznałem naprawdę sporo :) Najbardziej przydatne wydały mi się rozdziały o efektywnym tworzeniu nowych obiektów, stosowaniu typów wyliczeniowych i wprowadzaniu typów ogólnych do metod i klas. Najmniej "porywający" był rozdział o serializacji, ale to głównie dlatego, że nigdy wcześniej nie zagłębiałem bardziej się w ten obszar języka.

Dużą zaletą książki jest modularyzacja treści. Każdy temat można czytać oddzielnie. Jeśli jakieś zagadnienie interesuje nas bardziej, swobodnie można do niego przeskoczyć, jeśli jakieś tematy nie wydają nam się w tej chwili warte uwagi, możemy je ominąć bez uszczerbku dla rozumienia dalszych rozdziałów.

Moim zdaniem "Java. Efektywne programowanie" to pozycja warta uwagi. Porady w niej zawarte przydadzą się każdemu programiście Java, więc książka ta powinna leżeć u każdego z nas na półce i być częstym źródłem inspiracji jak tworzyć dobry i efektywny kod. Może nie każdy temat poruszony w książce przyda nam się już tu i teraz, ale warto mieć tak dobre źródło wiedzy pod ręką i często z niego korzystać.

Najciekawsze i moim zdaniem najbardziej przydatne porady postaram się umieścić na blogu, co może zachęci niektórych do zakupu i zapoznania się z całą książką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz