16 kwietnia 2009

Trochę historii - moje wrażenia z nauki do SCJP

Od mojego egzaminu Sun Certified Java Programmer (SCJP) w wersji 1.5 minęło już trochę czasu, ale być może ten post pomoże komuś w wyborze sposobu przygotowań i przyczyni się do uzyskania lepszego wyniku.

Pomoce naukowe
- SCJP Sun Certified Programmer for Java 5 Study Guide (Exam 310-055) , po prostu 'must have' dla każdego planującego zdobycie SCJP. W tej książce jest wszystko co może Cię spotkać na egzaminie. Całość przeczytałem raz, niektóre rozdziały, z których czułem się najmniej pewnie (Generics, Threads) dwukrotnie.
- symulator EnthuWare JQ+, koszt tylko niecałe 28$ lub 18$ (zniżka dla studentów), a bez niego miałbym pewnie kilkanaście procent mniej.
- specyfikacja i api języka do doczytywania niuansów
- IDE to testowania własnych pomysłów na pytania i zabawy kodem z przykładowych pytań
- blog Mariusza Lipińskiego O technologiach dla języka Java, w którym autor opisuje swoje przygotowania do egzaminu (coś w klimatach podsumowań 'Two Minute Drill' z książki Sierry & Bates, tylko przyjemniej się czyta).
- forum SCJP na JavaRanch.com, gdzie udzielają się także autorzy polecanej przeze mnie książki.

Uwagi ogólne
1. Bez przerobienia sporej ilości testów lepiej nie podchodzić do egzaminu. Pytania są specyficzne, a po przerobieniu kilkunastu zestawów szybkość i skuteczność wychwytywania drobnych niuansów znacznie wzrasta.
2. Pieniądze wydane na symulator nigdy nie są pieniędzmi wyrzuconymi w błoto.
3. Eksperymentuj. Nie jesteś czegoś pewny? Zastanawiasz się co będzie jeśli pytanie wyglądałoby trochę inaczej? Odpal środowisko i przetestuj swoje pomysły! Moje zabawy z IDE sporo mi dały.
4. Nie przeciągaj przygotowań. Ustal sobie jakąś datę, nawet za 3-4 miesiące, kiedy chcesz przystąpić do egzaminu i konsekwentnie do niej dąż. Mając w głowie 'deadline' będziesz systematyczniej pracował, aby zdążyć na czas. Mam znajomego, który uczy się do SCJP już ponad pół roku bez żadnych planów kiedy chce podejść do egzaminu i końca jego przygotowań nie widać :)

Formalności
Przelanie odpowiedniej kwoty, przesłanie potwierdzenia przelewu i otrzymanie vouchera zajęło mi 2 dni. Załapałem się na promocję Suna (trzeba było podać odpowiedni kod promocji przy zamawianiu vouchera) pozwalającą na ponowne darmowe podejście do egzaminu w przypadku nie zaliczenia. Na szczęście nie musiałem z niej skorzystać :)
Egzamin zdawałem w BizTech Konsulting w Warszawie. Niewielka sala z klimatyzacją, dwa stanowiska, przyjemna obsługa. Przy planowaniu terminu podejścia do egzaminu warto zadzwonić wcześniej, bo może się okazać, że wolne terminy są za 1-2 tygodnie, więc lepiej nie czekać z tym na ostatnią chwilę.

Więcej o indywidualnych sposobach przygotowań do egzaminu oraz wrażeniach już po można przeczytać:
- na portalu GoldenLine (forum grupy SCJP)
- na SCJP Wall of Fame na JavaRanch - linki do 'story' przy niektórych osobach z listy

PS: A sam zdałem na 80% :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz